sobota, 19 października 2013

Wyjazd za granicę

Chciałabym w tym poście opisać moja historie, jak to się stało, że wyjechałam do Anglii i może dać jakieś ogólne porady dla osób, które chciałyby wyjechać za granicę, ale nie wiedzą co? gdzie? i jak?

Można powiedzieć, że moja decyzja o wyjeździe za granicę narodziła się w mojej głowie pod koniec trzeciej gimnazjum, gdy podczas wybierania liceum wybrałam klasę, która oferuje rozszerzony jezyk francuski z możliwościową wymiany czteromiesięcznej w drugiej klasie liceum. Jednak pod koniec września ubiegłego roku dowiedziałam się, że kolega, koleżanki siostry uczy się w szkole w Anglii. Napisałam do niego i otrzymałam pierwsze wiadomości o stypendiach za granicą. I tak przez ubiegły rok dowiadywałam sie wielu różnych rzeczy i chciałabym sie z wami podzielić moja wiedzą. Od razu uprzedzam, że napisanie tego wpisu zajęło mi kilka dobrych godzin a i tak nie dałam rady zamieścic tu wszystkich informacji, tak że w razie czego polecam się na facebooku strona bloga lub prosze piszcie na meila cotywieszoangielskiejszkole@wp.pl

1. Stypendium a wymiana? Stypendium w szkole brytyjskiej lub w szkole międzynarodowej polega na tym, że uczysz się w prywatnej szkole z internatem a szkoła zgadza się pokrywać znaczny procent czesnego. Zazwyczaj jest to stypendium dwuletnie (2 i 3 klasa liceum) zakończona maturą brytyjską lub IB. Wymiana natomiast często jest płatna i najczęściej mieszka się u rodzin a nie w szkolnym internacie. I tak jak w przypadku stypendium naukowego twoje oceny musza być na naprawdę wysokim poziomie tak w przypadku wymiany, musisz się bardzo dobrze uczyć i nie sprawiać problemów wychowawczych, ale jednak głównym celem jest poznanie nowych kultur i doświadczenie międzynarodowe.

2. Kryteria stypendialne:  uczeń 1 klasu LO, średnia gimnazjalna powyżej 4.75, wyniki z egzaminu gimnazjalnego- średnia powyżej 75%

2. Jak dostać stypendium? W Polsce działaja trzy organizacje, które zajmują się przyznawaniem stypendiów w Polsce. Jest to - UWC oficjalna polska strona UWC. Bas http://bas.org.pl/. Oraz kfon (z którym mam najmniej doświadczenia, ale wiem, że też oferuje jakieś stypendia, ale naprawdę nie jestem w stanie służyć wiedzą ani pomocą w kwestii Kfonu - Kfon.)Teraz trzy słowa o BASie i UWC.  Towarzystwo Szkół Zjednoczonego Świata (United World College) to międzynarodowa organizacja oferująca naukę w szkołach międzynarodowych dookoła świata - polecam ten filmik :) Polecam! RCNUWC. Polska filia orgaznizuje konkurs stypendialny również do prywatnych szkół w UK. I tak w ubiegłym roku po zobaczeniu filmiku ze szkoły UWC w Norwegii, pojechanie tam stało sie moim największym marzeniem, co śmieszne, mimo że moim największym marzeniem był wyjazd do Norwegii w końcu złożyłam podanie i formularz jedynie do szkół prywatnych. Myślę, że postąpiłam tak, ponieważ byłam pierwszym rocznikiem, który miał osobne konkursy do szkół międzynarodowych i prywatnych i tłumaczenie o niezależności konkursów było trochę dla mnie niejasne i nie zdecydowałam się na start w konkursie o szkoły międzynarodowe, tak więc Norwegia przepadła. :)Kandydatów tegorocznych zachęcam do brania udziału w obu konkursach! British Alumni Society oferuje stypendia w szkołach w UK, na bardzo wysokim poziomie i, mimo że ja osobiście nie miałam do czynienia z BASem to moja koleżanka z gimnazjum właśnie uczy się w jednej ze szkół właśnie dzięki stypendiom z BASu :) Kfon, jak już mówiłam raczej nie jestem w stanie przybliżyć wam tej organizacji, jednak słyszałam, że mimo, że na stronie jest napisane, ze stypendium jest na rok to szkoły ponoć bardzo chętnie przedłużają na drugi rok. Chociaż nie wiem na ile jest to sprawdzona informacja.

3. Tyle w wielkim skrócie o stypendiach. Czas na wymiany.

Tutaj też nie jestem wielkim specjalistą, ale mogę wam polecić strony, któe w ubiegłym roku udało mi sie znaleźć:

Yfu

Rotary

Why not usa

Amicus

PAX

4. Jak już pisałam nie byłam uczestniczką programu wymianu, nie miałam osobistego kontaktu z tymi organizacjami i jeśli ktoś decydowałby sie na którąś z podanych wyżej organizacji to i tak polecam dokładnie je sprawdzić. Jedna z moich koleżanek wyjechała do USA z organizacją Amicus, więc może byłaby to najlepsza propozycja, mi osobiscie również dość mocno przypadła do gustu oferta Youth for Understanding, ale powtórzę sie jeszcze raz w żaden sposób nie miałam kontakyu z tymi organizacjami i nie wiem jak dokładnie działają. Z osobistych wrażeń moge polecic UWC i BAS, z którego jak pisałam wcześniej dostała stypendium moja koleżanka z gimnazjum.

5.Właśnie sobie uświadomiłam, że po przeczytaniu tego posta można odnieść wrażenie, że dostałam stypendium dzięki UWC. Co nie jest do końca prawdą. rzeczywiście prawie równo rok temu złożyłam aplikację do UWC, udało mi sie z kandydatów z całego kraju dostać się do ścisłego finału 25 osób i wtedy nie otrzymałam telefonu... Jak pewnie można się domyślić było to bardzo dużym ciosem. Jednak zdecydowałam się nie poddawać i zaczęłam na własną rękę pisać do poszczególnych szkół w UK, Holandii i Szwajcarii. W końcu jedna ze szkół zaoferowała mi na tyle dobre warunki, że mój wyjazd stał się rzeczywistością. I tym oto sposobem jestem teraz gdzie jestem. Tak więc jestem doskonałym przykładem, że warto walczyć do końca i nigdy się nie poddawać, jeśli na czymś na prawdę nam zależy.

6. Co jeśli nie jestem uczniem pierwszej liceum a bardzo chcę wyjechać? Wbrew pozorom i tutaj jest dużo możliwości, poszczególne uczelnie w Polsce oferują różne programy - moja kuzynka jest właśnie w Hiszpanii na Erazmusie. Studia nie wszędzie są płatne i są na prawdę dobre możliwości nauki - kolejny przykład z życia wzięty - moja siostra obecnie studiuje w Danii. Jeśli ktoś jednak nie jest przekonany do studiów za granicą a marzy bardziej o poznaniu kultury i małego zarobku polecam opcję Au pair - jest to program dla młodych, bezdzietnych osób, które wyjeżdżają za granicę, mieszkają u rodzin i opiekują się dziećmi, dostając za to małe wynagrodzenie i kurs językowy. Dla zainteresowanych polecam zajrzeć tutaj tutaj  tutaj koniecznie tutaj

Jeśli masz jakiekolwiek pytania, niejasności naprawdę pisz śmiało!

Do usłyszenia
W









8 komentarzy:

  1. Witaj Weroniko,
    Mam nadzieję, że mimo wakacji czasami czytasz wiadomości i będziesz miała chwilę, aby odpowiedzieć. Moja córka wprost marzy o tym, aby uczyć się w szkole średniej za granicą. W tym roku składała dokumenty do KFON'u i została wybrana do 25 osób, które zaproszono na rozmowę kwalifikacyjną. Niestety, ale z Polski nikogo nie wybrano. W tym roku ma stratować ponownie. Ale moje pytanie brzmi: Jak szukać szkół na własną rękę? Na co należy zwrócić największą uwagę w aplikacji. jakie są opłaty związane z wyjazdem: szkoła, internat, wyżywienie?

    Będę bardzo wdzięczna za pomoc i ewentualne podpowiedzi. Myślę, że w wrześniu należałoby już zacząć działać.
    Pozdrawiam,
    Małgorzata Stefańczuk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam!
      Ja zaczęłam szukać moich szkół dopiero na przełomie lutego/marca. (mniej więcej wtedy się dowiedziałam, że nie dostanę stypendium pod patronatem UWC) Oczywiście im wcześniej tym lepiej, więc jak najbardziej córka może zacząć już we wrześniu szukać szkoły.

      Ja szukając szkół patrzyłam na rankingi, lokalizację szkoły (trzeba się zastanowić czy odpowiadałaby nam szkoła na wsi ;) ) i to czy w przeszłości lub obecnie szkoła daje stypendia uczniom z Polski.

      W aplikacji zamieściłabym list motywacyjny, skany wszelakich dyplomów i zaświadczeń, i wyniki szkolne czy to z egzaminu gimnazjalnego, czy świadectwo roczne.

      Na stronach szkoły mamy podane czesne (powinna Pani patrzeć na full boarding fees - czyli opłata dla uczniów, którzy mieszkają w akademiku również przez weekendy) To czesne zawiera w sobie wszystko tzn. szkołę, wyżywienie i internat.
      Szkoła również na podstawie tego czesnego oferuje uczniowi stypendium np. w wysokości 30%, 50% lub 80%. Bardzo rzadko niestety się składa by poza UWC lub BAS szkołą zaoferowała stypendium 100%.

      Przepraszam za tak późną odpowiedź i pozdrawiam!
      Weronika

      Usuń
    2. Weroniko,
      bardzo dziękuję za odpowiedź, jest bardzo pomocna.
      Piszesz, że zaczęłaś szukać szkół na własną rękę i tutaj pojawia się pytanie - co to oznacza? Szukałaś szkół międzynarodowych? Czy też po prostu szkół średnich w danym kraju. Czy są jakieś strony do których możesz się odwołać? Córka jest zafascynowana Skandynawią, ale myślę, że jeżeli dostałaby się gdziekolwiek indziej, tez byłaby zadowolona. Jeszcze raz będę wdzięczna za podpowiedź. Mam nadzieję, że nadal tutaj zaglądasz.
      Pozdrawiam
      M.Stefańczuk

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ludzie bardzo często wyjeżdżają za granicę i to z różnych powodów. Jednak najważniejszym jest to, że w taki sposób odpoczywają i są to po prostu wycieczki. Wyjeżdżając nie wolno zapomnieć o ubezpieczeniu na wakacje https://kioskpolis.pl/ubezpieczenia-na-wakacje/ które w przypadku powstałego nieszczęścia jest w stanie nas chronić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze za czasów liceum marzyłam o wyjeździe za granicę... niektórzy wyjeżdżali. Ale teraz jak patrzę to nie ułożyło się źle. Niektórzy mają problemy żeby w ogóle uczyć się w średniej szkole o jakiej marzą. Na szczęście z programem https://efc.edu.pl/programy/horyzonty można uzyskać pomoc. Zobaczcie sobie sami jak działa na fundacja.

    OdpowiedzUsuń
  5. 20 year-old VP Accounting Aarika Brosh, hailing from Arborg enjoys watching movies like "Time That Remains, The" and Whittling. Took a trip to Sceilg Mhichíl and drives a Maserati A6G/2000 Spyder. recenzja

    OdpowiedzUsuń
  6. Uważam, że kształcenie jest bardzo ważne w życiu każdego człowieka. Zdobywanie wiedzy i umiejętności przez uczestniczenie w zajęciach na uczelni jest bardzo istotne, aby osiągnąć sukces. Jeśli szukasz dobrego ośrodka edukacyjnego, zalecam odwiedzenie strony https://wseiz.pl/ - znaleźć tutaj można szeroki wybór kierunków

    OdpowiedzUsuń